Skip to content

Evangeliet i ødemarken

Fastetiden er en tid for åndelig trening, åndelig kamp. De førti dagene er tett knyttet til et tema som går igjen i liturgi og kirkelig tradisjon: ørkenen, ødemarken. Det er stedet for nye begynnelser, det er stedet for å lytte til og bli kjent med den Gud som taler til oss, det er stedet for overgivelse og tillit til Guds omsorg og forsyn, det er stedet for bli prøvet: tålmodigheten testes, vi konfronteres med ytre og indre krefter som trekker oss i ulike retninger. Det er tørke og tomhet, det er håp og helbredelse. Read more

Fastetid 2024

Onsdag 14. februar begynner fastetiden. Les fastebudskap fra biskopen på katolsk.no: Fasten 2024

Fastetiden er tradisjonelt preget av tre praksiser som hører sammen: faste, bønn og almisser. Vi minner derfor særlig om Caritas’ fasteaksjon.

I tillegg har pave Frans utropt 2024 til et spesielt «bønnens år», en anledning til å fordype sitt bønneliv og sin innsats i bønn.

På Lunden blir det messe med askeutdeling kl. 18.00.

Velsignet fastetid!

 

Retrett

I dagens evangelietekst fra Markus leser vi: På den tid kom apostlene tilbake og fortalte Jesus om alt hva de hadde gjort og alt hva de hadde lært folket. Da sier han til dem: «Kom med til et ensomt sted, hvor dere kan være alene og finne litt hvile.»(Mark 6,30–31). Det passer godt her på Lunden, for søstrene er i retrett fra i dag av og en uke fremover. Vi takker for deres forståelse og forbønn.

Sr. Anne-Lise om Kyndelsmesse

Christ is a brother to us; we must therefore long for his company and become of one heart with him

Fra pave Benedikt XVIs onsdagsaudiens 23. juni 2010:

I would like to propose some simple, essential and convincing examples of the content of St Thomas’ teaching. In his booklet on The Apostles’ Creed he explains the value of faith. Through it, he says, the soul is united to God and produces, as it were, a shot of eternal life; life receives a reliable orientation and we overcome temptations with ease. To those who object that faith is foolishness because it leads to belief in something that does not come within the experience of the senses, St Thomas gives a very articulate answer and recalls that this is an inconsistent doubt, for human intelligence is limited and cannot know everything. Only if we were able to know all visible and invisible things perfectly would it be genuinely foolish to accept truths out of pure faith. Moreover, it is impossible to live, St Thomas observes, without trusting in the experience of others, wherever one’s own knowledge falls short. It is thus reasonable to believe in God, who reveals himself, and to the testimony of the Apostles: they were few, simple and poor, grief-stricken by the Crucifixion of their Teacher. Yet many wise, noble and rich people converted very soon after hearing their preaching. In fact this is a miraculous phenomenon of history, to which it is far from easy to give a convincing answer other than that of the Apostle’s encounter with the Risen Lord. Read more

Følg oss

Get the latest posts delivered to your mailbox: